Ramen

Ramen klemmen
De huurder heeft de plicht om de ramen in de gehuurde ruimte te onderhouden.

Scharnieren
Als een raam klemt kan dit komen doordat de scharnier slecht werkt. Controleer of u afgebroken scharnieren heeft. Het volgende is nodig om de scharnier te vervangen:

  • Nieuwe scharnier
  • Schroevendraaiers: platte kop en een kruiskop
  • Hamer
  • Dikke spijker
  • Smeermiddel spuitbusje (WD40 of teflonspray)

Scharnieren moeten een keer per jaar gesmeerd worden met siliconenspray, olie of vet. Dit gaat het makkelijkst als je de pen uit de scharnier haalt. Dit kun je doen door er rustig tegenaan te tikken met een spijker of bij zwaardere scharnieren met een platte schroevendraaier. Zorg ervoor dat je steeds maar 1 scharnier tegelijk verwijderd. Vervang de lagers die kapot zijn en stel het af als het nodig is.

Sloten
Dag- en nachtsloten moeten een keer per jaar ingevet worden:

  • Spuit WD40 op de sleutel en in het slot
  • Bedien het slot een aantal keer om het smeermiddel goed te verspreiden

Ruitbreuk, glas en stormschade
Wettelijk gezien is glasschade voor rekening van de huurder. Er wordt verwacht dat de huurder de beglazing weer in orignele staat herstelt. Ook schade aan het schilderwerk moet door de huurder hersteld worden. Hierdoor is het te adviseren om glasschade in uw inboedelverzekering mee te nemen.
Wanneer er glasschade is door storm, moet u contact met de beheerder opnemen. Dan wordt er afgesproken of het nodig is om een noodvoorziening te treffen en hoe dit dan verzekeringstechnisch wordt geregeld. Er zal een noodvoorziening door de beheerder getroffen worden bij noodsituaties of ernstige lekkages. In de andere gevallen zal de expertise door de verzekering afgewacht moeten worden.